Med regelbundenhet kommer vi på Toys Transporter att presentera det viktigaste vi har, nämligen vår personal. Vi har personal som dagligen utför så otroligt många olika men minst lika viktiga arbetsuppgifter för att företaget skall kunna serva våra kunder. Vissa har varit hos oss sedan flera år tillbaka, andra har nästan precis börjat sin resa hos oss. Nu är det dags att ni får träffa några av personerna ni möter ute på vägarna eller pratar med på kontoret.

Alla tidigare reportage hittar ni under denna sidan.

Det är fredag och ni vet vad som gäller. Nu får ni träffa Emilia och vi börjar från början.

Vem är du och vad gör du hos Toys Transporter?

Emilia, 24 år, hästtös, från Malmö men bor i Eslöv. Min huvudsakliga syssla är att köra jumbotrailer och jag började hos Toy i mars 2019 och började då med att köra en av budbilarna han då hade på Bring. Efter 2,5 år på budbilen tröttnade jag o ville köra längre sträckor och tog då mina tunga behörigheter. I början fick jag lastväxlaren som min ”egna bil” och hade den i ca 6 månader, sedan köpte Toy trailern och frågade om jag ville köra den, därefter blev den ”min” och jag har haft den nu sedan slutet på april.

”Jobbet först, resten sen”

Hur hamnade du i åkeribranschen?

Min far körde lastbil när jag var liten, så jag åkte mycket med honom när man var sjuk från skolan och på lov osv. När jag föddes satt han i en lastbil på väg hem från Italien, så de finns i blodet och är därifrån min arbetsmoral kommer ifrån – jobbet först, resten sen. Jag har alltid tyckt om att köra så de var en självklarhet att ta mina behörigheter.

Du kör trailer, lastväxlare, TMA-bil och följebil bland annat – vad är roligast?

De är helt klart roligast att köra min egna bil, olika utmaningar var dag o man lär sig alltid något nytt, du kan aldrig bli fulllärd. Sen är jag super tacksam för all kunskap jag fått under denna korta tid som jag kan tacka min far och tungkungen (Richard/ moppebilskusken) för. Utan dem hade jag inte klarat av hälften så mycket som jag gör idag.

– Sen är det ju helt klart en fördel att man kan hoppa in varsom när det behövs. Och självklart kul att kunna hoppa rundor lite då och då men finns inget roligare än att köra trailer.

Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig?

Det finns ingen typisk arbetsdag, varje dag är inte den andra sig likt, och de är väl det jag gillar mest med yrket. Men det som är likt är väl att man kör till kunden (olika långt), lastar det som ska lastas, lastsäkrar det, och kör vidare antingen till lossning eller om det är något mer som ska hämtas upp på vägen. På min trailer kan man köra det mesta, allt från maskiner till moduler till tågräls och ja, allt möjligt.

att få köra till Kiruna tyckte jag var coolt

Vilka resor/turer/rutter är roligast att göra?

Jag har varit i hela Sverige och även någon tur till Norge och Danmark, men att få köra till Kiruna tyckte jag var coolt, eller när man är ett gäng som kör tillsammans, det kvittar vart det är så länge man har bra umgänge.

Om du fick välja ett fordon och en rutt att köra varje dag, resten av ditt arbetsliv, vad skulle det vara då?

Ett fordon skulle vara min trailer, men en rutt skulle jag inte välja, det är det jag gillar med det jag kör, de är aldrig samma rutt utan alltid olika o de är därför de aldrig blir tråkigt iheller, skulle aldrig kunna tänka mig att köra till ett o samma ställe om o om igen men jag hade gärna kört mer utanför Sveriges gränser, i Europa o de har vi möjlighet med. Så de är väl de jag hoppas mest på.

Vill du utbilda dig till vägtransportledare eller söka jobb hos oss? Håll koll på vår hemsida och ta en titt på våra kommande kursdatum: toystransporter.se/vtl-utbildning/ eller kontakta oss redan idag.

Läs våra tidigare artiklar: