Med regelbundenhet kommer vi på Toys Transporter att presentera det viktigaste vi har, nämligen vår personal. Vi har personal som dagligen utför så otroligt många olika men minst lika viktiga arbetsuppgifter för att företaget skall kunna serva våra kunder. Vissa har varit hos oss sedan flera år tillbaka, andra har nästan precis börjat sin resa hos oss. Nu är det dags att ni får träffa några av personerna ni möter ute på vägarna eller pratar med på kontoret.

Alla tidigare reportage hittar ni under denna sidan.

Idag träffar vi Ingemar som berättar lite mer om sig själv och vad han gör om dagarna.

Vem är du och vad gör du hos Toys Transporter?

– Jag är en man på 63 år snart, kör TMA-bil hos Toys Transporter sedan ett par år tillbaka. Ibland får jag hoppa in på lite annat också, som till exempel varningsbil och annat där det behövs.

”När jag får hjälpa till mår jag bra”

Vad gjorde du innan du hamnade här?

– Jag har gjort en hel del faktiskt. Jag började arbetsbanan på på Föreningsbanken och Sparbanken 1980. Sedan började jag köra taxi, precis som många andra som jobbar här på Toys har gjort, vi är många med bakgrund inom taxin.

– Jag tog över en taxirörelse nere i Svedala och hade den i 15 år. Sedan träffade jag Toy och började köra taxi för honom 2003 till 2012. Sedan utbildade jag mig till energispecialist på Byggnads, men det var inte helt lätt att få jobb där. Det blev en del tillfälliga jobb, jag var ventilationstekniker i två år, sedan blev det solceller, bygg osv.

– Serviceyrken har alltid varit något för mig så jag har även hunnit med att jobba med LSS-boenden, HVB-hem och lite sånt. Eftersom jag kört mycket färdtjänst och sjuktransporter tidigare så blev det så att jag trivdes väldigt bra med att serva folk, att hjälpa till och då mår jag bra.

Varför trivs du så bra med att jobba med det du gör nu?

– Dels så får man köra bil, det har jag gjort mycket tidigare och det är kul. Sedan får man vara med och hjälpa till och fixa och lösa grejer och ställa upp. Jag trivs bra med det!

Hur ser en vanlig arbetsdag ut?

– En normal arbetsdag är att komma till firman på morgonen och plocka ut lastbilen. Då har jag fått bokningen dagen innan i regel. Sedan ska man ut på platsen man ska till och där får man vidare instruktioner. Väl på plats ställer man upp bilen och fixar med skyltar och försöker hjälpa till så mycket det går.

– Sedan är det bara att vänta på att kunden hör av sig och behöver hjälp med något. När kunden sedan är färdig för dagen kör man tillbaka till firman.

Vad gör du när du sitter själv i bilen och väntar?

– Jag trivs bra med att lyssna på musik, läsa lite, spela spel på telefonen eller bara slappna av. Det är väldigt sällan det blir långtråkigt. För det mesta fungerar det väldigt bra. Tiden går ändå rätt så fort. Jag trivs!

”Vi har väldigt viktiga funktioner och behövs verkligen ute på vägarna”

Varför tror du att det är så många som kört taxi tidigare, som nu jobbar hos Toys Transporter idag?

– Jag tror till stor del faktiskt att det beror på Toy själv. De flesta känner Toy sedan tidigare och kommer den vägen, att man kört för honom eller arbetat vid sidan om honom på något sätt så man får en connection.

– Han vet vem vi är och vad han får av oss och kan förvänta sig av oss. Det är väldigt viktiga funktioner vi har, vi som arbetar med det här och därför är det viktigt med att ha rätt folk runt sig. Vi behövs verkligen ute på vägarna.

Vill du utbilda dig till vägtransportledare eller söka jobb hos oss? Håll koll på vår hemsida och ta en titt på våra kommande kursdatum: toystransporter.se/vtl-utbildning/ eller kontakta oss redan idag.

Läs våra tidigare artiklar: