Med regelbundenhet kommer vi på Toys Transporter att presentera det viktigaste vi har, nämligen vår personal. Vi har personal som dagligen utför så otroligt många olika men minst lika viktiga arbetsuppgifter för att företaget skall kunna serva våra kunder. Vissa har varit hos oss sedan flera år tillbaka, andra har nästan precis börjat sin resa hos oss. Nu är det dags att ni får träffa några av personerna ni möter ute på vägarna eller pratar med på kontoret.
Alla tidigare reportage hittar ni under denna sidan.
Ny fredag, nytt ansikte. Idag träffar vi ”Nisse” som började på sjön men håller sig till land nuförtiden.
Vem är det jag pratar med och vad gör du hos Toys Transporter?
– Jag kör VTL och varningsbil och heter Ingemar Nilsson men kallas för ”Nisse”.
Vad gjorde du innan du hamnade hos Toys Transporter?
– I stora drag så gick jag på sjön 1975 efter att jag slutade på grundskolan. Där var jag till 81. Jag tyckte att jag hade sett nog av sjön och hamnar och ville se hur det såg ut på land. Jag tog lastbilskörkort och redan min andra resa körde jag till Kuwait. Så stora delar av 80-talet körde jag sedan Mellanöstern uteslutande, mycket resor till Saudiarabien bland annat.
”Jag tyckte att jag hade sett nog av sjön och hamnar och ville se hur det såg ut på land”
– Efter det blev det tre år i Europa istället. Sedan hamnade jag på Taxi Lund och körde taxi där 1992, först som anställd men sedan körde jag lite eget också i ett par år men sedan drogs jag tillbaka till lastbilslivet igen och jag började köra nere i Spanien i 8 1/2 år. Spanienexpressen kallades det.
– 2005 började jag köra bland annat maskintrailer och gjorde det i många år. Nu är jag på Toys Transporter och har varit här i fyra år, nästan på dagen faktiskt.
– Jag minns att det var alla hjärtans dag 2020 när vi träffades för fyra år sedan för mötet. Jag blev anställd och körde Mercedez-buss hem från mötet. På den vägen är det.
Nu kör du VTL och varningsbil, hur trivs du med det?
– Det är nog bland det bästa jag gjort faktiskt. Man börjar bli gammal får spara kroppen lite grann. Detta passar kroppen bättre.
– Sedan får jag se Sverige, vilket jag egentligen aldrig kunnat göra tidigare med tanke på att jag i stort sett bara kört utrikes tidigare. Jag tycker att jobbet är intressant, bra och det är kul och på ett sätt ångrar jag att jag inte började jobba med detta innan.
”På ett sätt ångrar jag att jag inte började jobba med detta innan”
När är en arbetsdag som bäst?
– På natten… Nä… Det är så olika. Ibland är det lite halvtradigt att bara ligga bakom på motorvägen. Jag tycker om när det händer grejer. När det är mycket jobb. Stänga från mötande, stänga från sidor och massa sånt. Det ska röra på sig och hända grejer. Då är det riktigt kul!
Vad gör du när du inte jobbar?
– Jag pular med huset och sedan reenactar* jag 30-40 tal och även amerikansk andra världskrigssoldat. Jag samlar på uniformer och annat från den tiden. Jag har bland annat en GMC från 1942, gjord i november 1942. En rak sexa med chevamotor i, treaxlad.
Sist men inte minst, ranka dina tre vackraste ställen att köra
– Oh, svårt. Nu bor jag ju i Skäralid, där kör jag varje dag och där är det väldigt fint.
- Öknen kan jag inte påstå att den är vacker, men den har sin charm, helt klart.
- Spanien, uppe i Pyrenéerna, där är det väldigt vackert!
- Svenska fjällen är jag glad över att äntligen ha fått uppleva.
– Sedan vill jag tillägga hur fint det är på sjön. Ett helt tomt hav som på Stilla Havet, helt tomt från båtar i sikte, inga vågor och bara helt lugnt. Det är ett fint ställe att vara på.
***
* Reenact = Historiskt återskapande och levande historia innebär ett försök att för nöjes, utbildnings och i viss mån även forsknings skull, återskapa en del av en historisk händelse eller en historisk period så troget originalet som möjligt.
Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Historiskt_%C3%A5terskapande
***
Vill du utbilda dig till vägtransportledare eller söka jobb hos oss? Håll koll på vår hemsida och ta en titt på våra kommande kursdatum: toystransporter.se/vtl-utbildning/ eller kontakta oss redan idag.